Residentieel opladen van EV’s

De zaken komen in een stroomversnelling voor de elektrische voertuigindustrie met de hulp EV-laden.

Volgens Inside EVs heeft de verkoop van nieuwe elektrische auto’s wereldwijd in 2018 voor het eerst de twee miljoen eenheden overschreden. Dat is een stijging van 72 procent ten opzichte van het voorgaande jaar bij een gemiddeld marktaandeel van 2,1 procent.

verheidsmandaten drijven de EV-aanname van China tot Californië. Op basis van nieuwe emissienormen van de Europese Unie zal tegen 2030 maar liefst een derde van de nieuwe auto’s in de EU elektrisch of met waterstof aangedreven zijn. Ook de regering van India heeft doelstellingen voor elektrificatie aangekondigd. Ook laadpalen worden steeds groter, hiervoor kun je een kijkje nemen op Autolaadpalen.com.

Op het niveau van de consument omarmen bestuurders EV’s vanwege hun verbeterde brandstofrendement, lagere emissies en lagere brandstofkosten. Volgens het Office of Energy Efficiency & Renewable Energy van het Amerikaanse ministerie van Energie (DOE) kan het opladen van een auto thuis in de garage gedurende een jaar “minder kosten dan het laten draaien van een airconditioner”. En uit onderzoek blijkt dat “elektrische auto’s nu al goedkoper zijn in bezit en gebruik dan benzine- of dieselauto’s in het VK, de VS en Japan.”

Terug naar de toekomst

Hoewel elektrische auto’s voor sommigen misschien een hedendaags fenomeen lijken, zijn ze in de een of andere vorm al sinds het einde van de 19e eeuw bij ons. Aan het begin van de 20e eeuw waren elektrische auto’s goed voor ongeveer een derde van alle auto’s op de weg en leken ze voorbestemd voor succes op grote schaal. Henry Ford’s massaal geproduceerde, benzine-aangedreven Model T zorgde echter al snel voor dagelijks transport tegen bijna een derde van de kostprijs van elektrische wagens. Tegen 1935 waren EV’s zo goed als van de weg verdwenen. Zo zij  er verschillende soorten laadpalen inmiddels, maar wat is een Wallbox laadpaal?

 

Na het Arabisch olie-embargo van 1973 werd de interesse opnieuw aangewakkerd en de daaropvolgende ontwikkelingen – stijgende gas- en benzineprijzen, waarschuwingen over klimaatverandering en bezorgdheid over de afhankelijkheid van buitenlandse olie – maakten de weg vrij voor de Toyota Prius, Chevy Volt en Nissan Leaf.

 

Vandaag biedt de auto-industrie vele mogelijkheden om EV-technologie toe te passen, waaronder modellen van Tesla, BMW, Volkswagen, Ford, Kia, en meer. Types EV’s omvatten plug-in hybride elektrische voertuigen die gebruik maken van aandrijfenergie uit ofwel hun batterij ofwel vloeibare brandstof en volledig elektrische voertuigen die volledig afhankelijk zijn van hun batterij en elektrische motor voor kracht.

Moeder en dochter 

De argumenten voor het upgraden van thuis oplaadmogelijkheden

Thuis opladen is van vitaal belang voor de verdere opkomst van EV’s. Een recent Bloomberg-artikel meldt dat “de wereld nog steeds niet genoeg plaatsen heeft om auto’s aan te sluiten”. Een eigenaar van twee EV’s uit Beijing zegt dat het opladen bij openbare voorzieningen hem meer dan het dubbele kost van de prijs die hij thuis voor elektriciteit betaalt, en dat “de apparaten vaak buiten dienst zijn of niet compatibel zijn met zijn auto’s”. Hij concludeert dat voor veel bestuurders, “als ze thuis geen oplaadfaciliteiten hebben, de aankoop van een EV hen alleen maar in de problemen zou brengen.”

 

Het DOE meldt dat meer dan 80 procent van de plug-in EV-bestuurders hun voertuigen thuis opladen, waar ze niet alleen profiteren van het gemak, maar ook van lage, stabiele elektriciteitstarieven voor woningen. Het is niet verwonderlijk dat mensen hun batterijen – in hun auto’s en, metaforisch, hun lichaam – graag ‘s nachts opladen. Bovendien helpt de komst van geavanceerde thuislaadopties de “actieradiusangst” van de meeste bestuurders te verminderen.

 

 Volgens de Union of Concerned Scientists wordt de tijd die nodig is om een EV op te laden gedicteerd door twee factoren: hoe energie-arm de auto is en het type lader dat je gebruikt.

Opladers & aankoop

Opladers die bij de aankoop van een auto door de autodealer worden geleverd, bieden de basis oplaadmogelijkheden. Veel consumenten kiezen echter voor een upgrade – en met een goede reden. Geavanceerde EV-laadoplossingen zoals EVlink van Schneider Electric werken sneller dan de laders die door de dealer worden geleverd. Ze bieden ook tal van extra voordelen die EV-eigenaars gemoedsrust geven in de wetenschap dat wanneer zij er klaar voor zijn, hun voertuig dat ook zal zijn.

Onderdeel van een holistische smart 

Als wereldwijde specialist op het gebied van energiebeheer en automatisering levert Schneider Electric innovatie via een breed scala aan smart home-oplossingen, waaronder EVlink laders. U kunt EVlink bijvoorbeeld integreren met het elektrische systeem van uw huis om te voorkomen dat uw auto wordt opgeladen tijdens piekuren, d.w.z. wanneer andere elektrische apparaten waarschijnlijk in gebruik zijn. U kunt uw lader ook zo instellen dat uw auto op de goedkoopste momenten wordt opgeladen.

 

EVlink is geschikt voor gebruik binnenshuis en heeft een intuïtief ontwerp dat het dagelijks gebruik vergemakkelijkt. Elk station wordt geleverd met een docking bracket voor extra flexibiliteit bij installatie en gebruik. En met een gepersonaliseerde skin kunt u uw lader personaliseren met familiefoto’s, teamlogo’s, of wat u maar wilt.